I stadig flere bransjer er det vanskelig å få tak i og bevare gode folk. I mai 2022 var det 100 000 ledige stillinger uten kvalifiserte søkere, og Finn.no rapporterte om i snitt to – 2! – søkere per stilling.
Plutselig blir det ekstra viktig at medarbeiderne trives. Dette har vi sagt og ment har vært viktig i mange år, men innerst inne har vi visst at det alltids er nye å få tak i dersom noen slutter. Først nå er det KRITISK at medarbeiderne trives. For å bevare dem vi har. Og fordi det er helt nødvendig med et godt miljø for å tiltrekke oss nye gode medarbeidere. – Hvorfor skal noen ønske å begynne hos oss?
Ja, det er omfattende, men det er også givende. Og det fine er at dette ikke bare bidrar til god rekruttering, men også gode resultater.
Employer branding handler om å markedsføre at virksomheten er et godt sted å jobbe, men det er punktene over som bidrar til at en faktisk er en god arbeidsplass, og at en dermed kan markedsføre dette utad.
Så før en går ut og forteller om godt miljø, gode utviklingsmuligheter osv. – ja, før en i det hele tatt lyser ut en stilling og setter i gang et search, som en som oftest må i dag – så bør punktene over være godt gjennomtenkt og noen av dem godt bearbeidet.
TENK Byrå har bistått mange virksomheter med strategi, å definere konsept, opplæringsprogrammer, tilrettelegging av intern kommunikasjon m.m.
Kontakt oss gjerne for en prat om hvordan kommunikasjon kan bidra til god employer branding.