Flere ting som bør på plass i høst

Ønsker dere gode resultater for deres bedrift i 2. halvår? Fire ting som kan bidra er strategi, konsept, kommunikasjonsbeskrivelse og aktivitetsplan.

Ønsker dere ekstra god resultateter i 2. halvår? Her er fire ting som kan bidra.

  • Strategi – hvilke mål har vi og hvordan skal vi nå dem?
  • Konsept – hvorfor skal kundene velge oss?
  • Kommunikasjonsbeskrivelse – hva skal vi si til hvem og når?
  • Aktivitetsplan

Strategi

Hvilke mål har vi og hvordan skal vi nå dem? Svært få har en oppdatert, gjennomtenkt strategi. Smarte grep i strategien kan gi enormt igjen i kost/nytte og innsats/avkastning. Som eksempel hadde vi en kunde som brukte over 50% av tiden på de minst lønnsomme produktene. Ved å identifisere dette, beslutte endringer og implementere disse, økte både topp- og bunnlinje med mindre innsats.

Konsept

Hva gjør oss unike – og hvorfor skal kundene velge oss? Dersom ikke vi selv har et klart svar på dette, vet ikke kundene det heller. Derimot når vi har et klart svar, kan vi repetere disse budskapene på flere ulike måter, slik at det etter hvert blir naturlig for kundene å velge. Extra, KIWI og Rema kjører på lav pris, mens Meny frister dem som ønsker noe ekstra godt å spise. Toyota tar deg rimelig og greit fra A til B, Mercedes gir deg den eksklusive følelsen underveis, mens du kan føle deg tryggest i en Volvo.

Kommunikasjonsbeskrivelse (KB)

Hva skal vi si til hvem – hvordan, hvor og når? Med denne beskrivelsen på plass vil medarbeidere, nettsiden og andre flater benytte enhver verdifull anledning til å kommunisere gjennomtenkte budskap, som bygger på strategi og konsept. Blant annet bør KB’en inneholde heis-setning (den korte gjennomtenkte setningen om hvem vi er og hvorfor vi skal velges) og profilmanual med logo-bruk, farger og fonter.

Aktivitetsplan

En god og gjennomtenkt aktivitetsplan noen måneder frem gir mulighet til å jobbe med kvalitet og kostnadseffektivitet. Når publisere hvilke saker, når sende nyhetsbrev, når publisere hva på sosiale medier, når kjøre neste kampanje, når ha den nye filmen klar osv. Vi har god erfaring med å legge planen i Teams, der byrå og kunde deler samme plan – og alle er oppdatert med siste justeringer til enhver tid.

God plan = god høst 🙂

Andre artikler
du kanskje vil lese

TENK nyhetsbrev

Nyhetsbrev er fortsatt et av de mest effektive markedsføringsverktøyene. Vi gir deg våre beste tips til hvordan du kan utnytte dette best mulig.

Les mer

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Nettleseren din støttes ikke lenger

Bytt til en annen for å få tilgang til nettsiden våres.