Er det en ting som er sikkert, så er det at ikke alt blir som man tror. Med det i bakhodet kan det være lurt å gå inn i 2023 med en markedsføringsstrategi som fokuserer på balansen mellom kortsiktige krav i markedet og virksomhetens langsiktige mål.
En annen viktig verdi for virksomheter er å ta kontroll på det man faktisk kan ta kontroll på. Eksempler på dette er egne data (mailinglister, kundedata etc.), egne kanaler, egne annonsekontoer osv. Å sikre en helhet i kundereisen med digital tilstedeværelse vil ikke bare øke bevissthet og skape gode assosiasjoner hos målgruppen, men også gjøre anskaffelse av førstepartsdata lettere.
I nedgangstider blir man gjerne tvunget til å kutte i budsjetter, men det kan være lurt å tenke seg om to ganger før man kutter i markedsføringsbudsjettet. Det er lett å tenke at dette er kostnadsbesparende på kort sikt, men i realiteten er det slik at digital markedsføring i nedgangstider faktisk kan koste mindre og dere vil tjene mer på lang sikt med en jevn tilstedeværelse i digitale kanaler. Lurer du på hvor mye dere bør investere i din markedsføring? Les mer her.
I år som i fjor er sosiale medier den største markedsføringskanalen, i følge Hubspots rapport «State of Inbound Marketing Trends 2022». Rapporten gir oss også flere innblikk i hva som har funket i 2022 og som kan anses som nyttige tips å ta med seg inn i den digitale markedsføringen i 2023.
83 % av markedsførere mener det er mer effektivt å lage innhold av høy kvalitet, og heller publisere sjeldnere. I en verden hvor vi stadig konkurrerer om oppmerksomhet, er det enda viktigere å bygge merkevaren deres med godt innhold tilpasset kundegruppen og som styrker virksomheten i flere kanaler. I tillegg til sosiale medier ligger nettside/blogg og epost-markedsføring på topp 3 over beste markedsføringskanaler i 2022. Eksempler på innhold man burde fokusere på kan derfor være SEO-optimaliserte artikler på nettsiden deres, innhold til nyhetsbrev, samt video og bilde-innhold til nettsider og sosiale medier.
I følge Hubspots rapport er korte videoer som Tik Toks og Instagram Reels mest effektivt i sosiale medier. Video er også det beste medieformatet for innholdsmarkedsføring for tredje året på rad. Mange fokuserer på å lage innhold som matcher deres brand, uten å nødvendigvis tenke altfor mye utenfor boksen. Ha i bakhodet at det mest effektive videoinnholdet i 2022 var poster som var 1. Morsom og 2. Interaktiv. Har du idétørke eller syntes det er utfordrende å tenke utenfor boksen? La oss hjelpe deg.
I 2022 var de mest effektive kanalene for å nå nye kunder sosiale medier, SEO (søk) og fysiske eventer. I dag bruker mange sosiale medier og søk for å gjøre research – altså steder din bedrift bør være aktive på i 2023. Husk også viktigheten av at innhold på nett bør være responsivt og optimalisert både for mobil, desktop og tablet.
I usikre tider er et annet tips å ikke gjøre virksomheten kanalavhengig. Ipsos gir kvartalsvise rapporter på hvilke målgrupper som er i hvilke kanaler, og ofte er målgruppen din aktiv flere steder. Det kan derfor være lurt å teste kampanjer og always-on løp over flere kanaler og digitale plattformer før man ser resultater av Return On Investment, snevrer inn og bestemmer seg for hvor pengene bør ligge. AB-testing av innhold og landingssider (altså flere versjoner av annonser og landingssider) kan også vise å gi økt Return On Investment, da man fortløpende kan justere det innholdet og de landingssidene man ser fungerer best.
Vi gleder oss til å sparre videre med deg og deres virksomhet i 2023!