Person som trykker på mobiltelefon

Digital markedsføring - trender 2023

Verdenssituasjonen i dag gjør det enda mer utfordrende å spå fremtiden, og mange bedrifter syntes det er like utfordrende å vite hvor man bør legge pengene og hva man bør fokusere på i sin markedsføring.

Er det en ting som er sikkert, så er det at ikke alt blir som man tror. Med det i bakhodet kan det være lurt å gå inn i 2023 med en markedsføringsstrategi som fokuserer på balansen mellom kortsiktige krav i markedet og virksomhetens langsiktige mål.

Kontroll og kundereise

En annen viktig verdi for virksomheter er å ta kontroll på det man faktisk kan ta kontroll på. Eksempler på dette er egne data (mailinglister, kundedata etc.), egne kanaler, egne annonsekontoer osv. Å sikre en helhet i kundereisen med digital tilstedeværelse vil ikke bare øke bevissthet og skape gode assosiasjoner hos målgruppen, men også gjøre anskaffelse av førstepartsdata lettere.

I nedgangstider blir man gjerne tvunget til å kutte i budsjetter, men det kan være lurt å tenke seg om to ganger før man kutter i markedsføringsbudsjettet. Det er lett å tenke at dette er kostnadsbesparende på kort sikt, men i realiteten er det slik at digital markedsføring i nedgangstider faktisk kan koste mindre og dere vil tjene mer på lang sikt med en jevn tilstedeværelse i digitale kanaler. Lurer du på hvor mye dere bør investere i din markedsføring? Les mer her.

I år som i fjor er sosiale medier den største markedsføringskanalen, i følge Hubspots rapport «State of Inbound Marketing Trends 2022». Rapporten gir oss også flere innblikk i hva som har funket i 2022 og som kan anses som nyttige tips å ta med seg inn i den digitale markedsføringen i 2023.

1. Innhold er fortsatt «king»

83 % av markedsførere mener det er mer effektivt å lage innhold av høy kvalitet, og heller publisere sjeldnere. I en verden hvor vi stadig konkurrerer om oppmerksomhet, er det enda viktigere å bygge merkevaren deres med godt innhold tilpasset kundegruppen og som styrker virksomheten i flere kanaler. I tillegg til sosiale medier ligger nettside/blogg og epost-markedsføring på topp 3 over beste markedsføringskanaler i 2022. Eksempler på innhold man burde fokusere på kan derfor være SEO-optimaliserte artikler på nettsiden deres, innhold til nyhetsbrev, samt video og bilde-innhold til nettsider og sosiale medier.

2. Korte videoer gir god effekt

I følge Hubspots rapport er korte videoer som Tik Toks og Instagram Reels mest effektivt i sosiale medier. Video er også det beste medieformatet for innholdsmarkedsføring for tredje året på rad. Mange fokuserer på å lage innhold som matcher deres brand, uten å nødvendigvis tenke altfor mye utenfor boksen. Ha i bakhodet at det mest effektive videoinnholdet i 2022 var poster som var 1. Morsom og 2. Interaktiv. Har du idétørke eller syntes det er utfordrende å tenke utenfor boksen? La oss hjelpe deg.

3. Fokus for å nå nye kunder

I 2022 var de mest effektive kanalene for å nå nye kunder sosiale medier, SEO (søk) og fysiske eventer. I dag bruker mange sosiale medier og søk for å gjøre research – altså steder din bedrift bør være aktive på i 2023. Husk også viktigheten av at innhold på nett bør være responsivt og optimalisert både for mobil, desktop og tablet.

4. Testing, testing

I usikre tider er et annet tips å ikke gjøre virksomheten kanalavhengig. Ipsos gir kvartalsvise rapporter på hvilke målgrupper som er i hvilke kanaler, og ofte er målgruppen din aktiv flere steder. Det kan derfor være lurt å teste kampanjer og always-on løp over flere kanaler og digitale plattformer før man ser resultater av Return On Investment, snevrer inn og bestemmer seg for hvor pengene bør ligge. AB-testing av innhold og landingssider (altså flere versjoner av annonser og landingssider) kan også vise å gi økt Return On Investment, da man fortløpende kan justere det innholdet og de landingssidene man ser fungerer best.

Vi gleder oss til å sparre videre med deg og deres virksomhet i 2023!

Tenk prosess

Starte et prosjekt eller bare ta en prat?

Start et prosjekt eller bare ta en prat?

Andre artikler
du kanskje vil lese

Tenkbyrå logo med outline Vi tenker nye tanker med deg. Ta kontakt