TENK nyhetsbrev

Nyhetsbrev er fortsatt et av de mest effektive markedsføringsverktøyene. Mange spådde e-postens død da sosiale medier gjorde sitt inntog, men tvert i mot er den i vekst.

Mailmunch har sammenlignet klikkrate i flere kanaler, og nyhetsbrev er en vinner.

Gjennomsnittlig klikkrate per kanal:

  • Nyhetsbrev: 3,57 %
  • Facebook: 0,07 %
  • Twitter: 0,03 %

I Norge er åpningsraten på 25-30 %, noe som også er mye høyere enn i andre land. Tall viser også at pandemien har endret e-postvanene, og at e-post åpnes raskere og konverterer bedre. Spørsmålet er derfor ikke om du skal inkludere nyhetsbrev i din markedsføringsstrategi, men heller hvordan du skal gjøre det best mulig. Vi gir deg våre beste tips her.

Mål

Som med så mye annet er det å ha et mål med nyhetsbrev svært viktig. Hvis du ikke vet hva du vil med nyhetsbrevet, vet heller ikke brukeren hvordan det skal tolkes. For å unngå forvirring og dårlig engasjement ser vi at nyhetsbrev med tydelige mål gjenspeilt i innholdet går aller best.

Husk å få frem deres logo tidlig slik at dere hele tiden kan være top-of-mind hos kunden.

Har du rabatt eller salg på ditt produkt, eller ønsker du å fortelle kundene dine om din merkevare? Vær tydelig med hva du ønsker å formidle fra start – altså i emnefeltet. I følge Make har følgende typer emnefelt høyest klikkrate:

  • Personalisering
  • Relevans
  • Rabatter
  • Historiefortelling

Innhold

Videre må også målet gjenspeiles i innholdet. Statistikk viser at åpningsraten av e-post er absolutt høyest på mobil, noe som igjen tilsier at vi raskt må fange kundens oppmerksomhet og komme til poenget. Om målet med ditt nyhetsbrev er å vise til rabatter, bør dette komme tidlig og tydelig frem med en gang e-posten din blir åpnet.

I forbindelse med innhold finnes mange diskusjoner om hvor langt et nyhetsbrev bør være. Vi kommer tilbake til noen ord om testing senere i artikkelen, men en gylden regel bør være å fremme din viktigste sak tidlig i nyhetsbrevet, etterfulgt av eventuelle andre saker. Ofte går færre tilbake til nyhetsbrevet for å klikke seg videre på flere saker, men dette bør testes og hentes læring fra i deres innsiktsverktøy.

Testing

Noe generell statistikk finnes om nyhetsbrev og utsendelser, men aller mest finner du at av å teste selv. Hvilken tid på døgnet / hvilke dager har du høyest åpningsrate på dine nyhetsbrev? Hvilke type artikler klikker mottakeren på, og hva ser ut til å være interessant for din målgruppe? Det finnes mange gode verktøy for nyhetsbrev som eMarketeer, Mailchimp, Apsis mm.

Trenger du hjelp til å sette i gang med e-postmarkedsføring til dine kunder? Ta gjerne kontakt for en prat:

Tenk prosess

Starte et prosjekt eller bare ta en prat?

Start et prosjekt eller bare ta en prat?

Andre artikler
du kanskje vil lese

Tenkbyrå logo med outline Trenger du å tenke tanker du ikke har tenkt før? Ta kontakt