Julen er ekstra hyggelig hos bokhandelkjeden Tanum. I butikkene inviterer de til førjulskvelder, forfattertreff, gode tilbud og ekte julestemning. I en tid der også flere og flere av julegavene kjøpes på nett, var det viktig å få frem den julegleden man kun får ved å besøke Tanum-butikkene.
Vi utarbeidet konseptet «Del julegleden». Målet med kampanjen var å trekke kunder til fysiske butikker, og et viktig ledd i kampanjen var å kommunisere det store julegaveutvalget hos Tanum. I tillegg til bøker, har de også mye annet.
Vi samlet noen av produktene i lekre collager med budskapet “Velkommen til julegavehuset Tanum”. Noen av forfatterne bak høstens største utgivelser, fikk også en sentral rolle i kampanjen. Portrettfoto av forfatterne ble blant annet brukt som butikkdekor og i en utendørskampanje.
Tradisjon tro, ble det også i år produsert et julemagasin for Tanum. For å trekke folk til butikk, må man bruke de digitale kanalene riktig. Derfor lagde vi et digitalt julemagasin. Mens produkter var det viktigste innholdet i papirmagasinet, hadde det digitale magasinet mer inspirasjon og forfatterintervjuer.
Sosiale medier spilte en sentral rolle i kampanjen med et stort trykk på Facebook og Instagram. På fotoopptaket med forfatterne spurte vi dem om hva juleglede er for dem. Dermed fikk vi noen korte, sjarmerende videosnutter som egnet seg godt i sosiale medier. Vi utviklet også annonser med produkter som løftet frem “julegavehuset Tanum”. Annonsene linket inn til det digitale magasinet. Ni dagstilbud ble delt og promotert på Facebook. I tillegg produserte og promoterte vi daglige eventer for julearrangementene hos Tanum. Native annonser i Oslo-området ble også brukt for å trekke trafikk inn til det digitale julemagasinet.