Små grep i tekst, innhold og publisering kan gjøre store utslag på hva en oppnår innen synlighet på Google. Her er fem områder som er viktige å ivareta for å oppnå gode resultater.
Søkemotoroptimalisering handler om å gjøre innholdet på nettsiden synlig for søkemotorer som Google. Hvis du har godt innhold kombinert med en grunnleggende forståelse for hvordan søkemotorer fungerer, har du et bra utgangspunkt for å rangere høyt i søk. Det vil garantert gi resultater i form av mer relevant trafikk og flere konverteringer eller salg.
SEO står for Search Engine Optimization/optimalisering for søkemotorer og innebærer at nettsiden er optimalisert for søk slik at den tiltrekker seg relevante besøkende som er interessert i ditt innhold. Både den tekniske løsningen og innholdet må være tilpasset det Google prioriterer i sine algoritmer.
5 tips til deg som ønsker å bli bedre på SEO
- Gjennomfør en SEO-analyse! Dette vil gi deg oversikt over hva det søkes etter og hvor stor konkurranse det er på enkelte søkeord. Deretter kan du utarbeide en strategi for innholdet.
- Godt og variert innhold er nøkkelen til suksess! Tidligere var Google svært opphengt i enkelte nøkkelord, men nå gjennomskuer søkemotorene raskt dårlig innhold som er spekket med nøkkelord. Bruk nøkkelordene i overskrifter og viktige avsnitt, men ikke tro at du kan lure Google med å repetere søkefraser i det uendelige. Google er som folk flest – godt skrevet og lettlest innhold som svarer på det som står i overskriften, er det man ønsker. Skriv gjerne flere artikler om ett tema eller ett produkt hvis det finnes mange ulike søkefraser som er relevante. Og bruk video hvis du har – det vil bli premiert av Google.
- Ha fokus på titler, metatekst og bildebeskrivelser. Bruk strukturen med titler fra H1, H2, H3 osv. I sidetittelen bør nøkkelordet eller søkefrasen være med. Metateksten bør også være tydelig på hvilket innhold leseren kan forvente å få. Alle bilder må ha en alt-tekst, det er en tekst som beskriver hva det er man ser på bildet.
- Linker til interne og eksterne sider er smart. Bruk beskrivende tekster i linkene, som for eksempel «Les mer om grønnkål her». Hvis du er flink til å linke videre til relevant innhold på nettsiden, vil Google få med seg dette og gi dere høyere rangering.
- Analyser trafikken til nettsidene! Følg med på hvor trafikken kommer fra og hvor den går. Skal du lykkes med SEO må du hele tiden utvikle nytt og godt innhold. Du lærer mye av å se på hvilke temaer og sider du allerede lykkes med.
Hjelp til søkemotoroptimalisering?
Vi tilbyr innholdsproduksjon, SEO-analyse og mye godt innhold til nettsider. Ta kontakt med oss enten du ønsker gode råd eller hjelp til produksjon.
Les mer om hva vi jobber med i TENK